نظریه مدیریت میمونی در فدراسیون بسکتبال
در مبحث مدیریت، نظریه ای وجود دارد به نام مدیریت میمونی. منظور از مدیریت میمونی چیست؟
سازمان های زیادی در حال فعالیت هستند که طبق این نظریه پیش می روند و یکی از عللی که باعث می شود درجا بزنند و یا پیشرفتی در کار حاصل نشود، مدیریت میمونی است.
در سال ۱۹۷۴، در دانشگاه هاروارد نظریه مدیریت میمونی ( Monkey Management Theory) مطرح شد. ویلیام آنکن و دونالد واس، مقاله ای با عنوان ( چه کسی میمون دارد؟) را نوشتند. در این مقاله از سازمانی صحبت کردند که پرسنلشان، کارها و مشکلات را مانند میمون روی دوش مدیر می اندازند و یا مدیر به گونه ای برخورد می کند که کارمندان به صورت اتوماتیک، میمون ها را در اختیار مدیر سازمان قرار دهند و در نهایت هم سبب می شود کارمندان سازمان به این رویه عادت کنند.
مدیران به داشتن این میمون ها علاقه زیادی دارند و حل مشکلات کارمندان را بر عهده می گیرند و بدین ترتیب مشکل از شانه کارمند به مدیر منتقل می شود و اگر در روز، چند بار این اتفاق صورت گیرد مدیر سازمان از انجام وظایف خود باز می ماند و نمی تواند روی کارهای خود تمرکز کند بنابراین شاهد کارکرد پایین کارمندان و همچنین سازمان خواهیم بود که در نهایت هم، سازمان نمی تواند به اهدافی که برای خود تعیین کرده است،برسد.
نظریه مدیریت میمونی به دو صورت است:
-کارمندان سازمان، خودشان به مدیر مراجعه و مشکلاتشان را حواله ی مدیر می کنند.
– مدیر سازمان، به صورت خود جوش، وارد مسائل و مشکلات کارمندان می شود و در پی حل کردن آن است و چون تخصص و آگاهی در هر قسمتی از سازمان ندارد، مشکلات دو چندان می شود.
یکی از دلایلی که باعث می شود فدراسیون بسکتبال عملکرد پایینی داشته باشد این است که طبق نظریه مدیریت میمونی پیش می رود و در پی آن است که بر همه کمیته ها،تیم های ملی، تیم های باشگاهی و … احاطه داشته باشد و مشکلاتشان را حل وفصل کند که در آخر هم مشکلات و مسائل نه تنها حل نمی شود بلکه دو برابر و پررنگ تر از قبل هم می شود. و در کل مدیر سازمان طبق نظریه مدیریت میمونی نمی تواند به صورت صحیح روی کارهای خود تمرکز کند و از هدف اصلی خود که رهبری سازمان است باز می ماند.
*رسانه تخصصی بسکتبال زنان چهل*